Etiketler

‘Helal’inden 15 milyar dolar

2’ncisi düzenlenen ‘Dünya Helal Zirvesi’ne bu yıl 60 ülkeden üst düzey konuşmacı katıldı. Zirveye, ‘helal gıda’ pazarındaki büyüme damga vurdu. Türkiye’de her yıl yüzde 100 büyüyen helal gıda pazarı 15 milyar doları yakaladı. BU yıl 2’ncisi gerçekleşen Dünya Helal Zirvesi (World Halal Summit), TSE ve SMIIC işbirliği ile 15-17 Aralık 2016 tarihleri arasında İstanbul Lütfi Kırdar Kongre Merkezi’nde düzenlendi.
Türkiye başta olmak üzere 60 ülkeden üst düzey konuşmacıların katılımıyla Dünya Helal Zirvesi’nin ilk gününde birçok önemli isim bir araya geldi. Helal sektörünün tartışıldığı konferanslarla start alan zirve ile birlikte eş zamanlı olarak, Helal Expo 2016, Helal Gıda ve Gastronomi Konferansı, İslami Finans Konferansı, Helal Turizm Hac ve Umre Konferansı, Helal Tıp Ecza ve Kimya zirveleri ile birlikte gerçekleşti.

YÜZDE 10 PAY ALIYOR

3 gün süren zirvede, ‘Helal Gıda Endüstrisi’, ‘İslami Finans’, ‘Helal Turizm’, ‘İslami Yaşam’, ‘Helal Kozmetik ve Ecza’ konularının ele alındığı 5 konferans yapılırken, konferanslarla birlikte, helal konusunun tüm boyutlarıyla değerlendirildiği 18 oturum düzenlendi. Cumhurbaşkanlığı himayelerinde Türk Standardları Enstitüsü (TSE) ile İslam Ülkeleri Standartlar ve Metroloji Enstitüsü (SMIIC) iş birliğinde gerçekleştirilen Dünya Helal Zirvesi’nde konuşan Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Faruk Özlü, bugün dünyada nüfus bakımından yüzde 25’e yakın olan Müslüman ülkelerin dünya ticaretinden sadece yüzde 10 pay aldığını, bunun kabul edilebilir bir durum olmadığını söyledi. Müslüman nüfusun, dini hassasiyetlere uygun mal ve hizmetlere olan talebinin her geçen gün arttığını anlatan Bakan Özlü, “Başta gıda olmak üzere, kozmetik, ambalaj, finans, tatil ve daha birçok farklı sektörde helal tüketim ihtiyacı doğuyor. Sadece gıda ile ilgili rakamları paylaşmak bile, konunun hem sosyal hem de ekonomik yönden nasıl ciddi bir boyut taşıdığını ortaya koyuyor” dedi.

STANDARTLAR OLMALI

Türkiye, Malezya, Bangladeş, Pakistan, Rusya, Endonezya gibi birçok ülkeden helal gıda markalarının katılım gösterdiği Dünya Helal Zirvesi, aynı zamanda helal turizm, hac ve umre otelleri, turizm şirketleri, İslami giyim ve tesettür firmaları, helal kozmetik, ecza ve kimya firmaları gibi birçok kurumu bir araya getirdi. Gıdadan giyime, ilaçtan turizme geniş bir sektörü barındıran helal pazarının dünyadaki büyüklüğünün 860 milyar doları aştığını belirten Discover Events Yönetim Kurulu Başkanı Yunus Ete, 2 milyar Müslümanın yaşadığı dünyada önümüzdeki 10 yılda pazarın 2 trilyonu bulmasını beklediklerini söyledi. Yunus Ete, “Türkiye’de ortalama 15 milyar dolara yaklaşan helal gıda pazarı her yıl yüzde 100 büyüyor. İç pazarın bu yıl yaklaşık 30 milyar doları bulacağı tahmin ediliyor. İhracat tarafında ise yine hızlı bir büyüme gerçekleşiyor. Türkiye bu pazar içerisinde İslami sektörde yüzde 5, gıdada ise yüzde 3’lük bir hacme sahip. Ancak, ortak bir standardın olmaması, bizim gibi ihracat yapan ülkeleri ciddi anlamda etkiliyor. Dolayısıyla ortak bir işbirliğinin gerçekleşmesi için İslam İşbirliği Teşkilatı ve Akreditasyonu ile birlikte bu zirve kapsamında bir çalışma gerçekleşecek” dedi.


İSLAMİ FİNANSIN BÜYÜKLÜĞÜ 2 TRİLYON DOLAR

İSLAMİ finans fikrini pazarlamanın çok zor olduğunu söyleyen İslam Hukuku, İslami Bankacılık ve Finans Danışmanı Edib Smolo, “Bunu Müslümanlara pazarlamak, gayrimüslimlere pazarlamaktan daha zor. Çünkü gayrimüslimler en nihayetinde kâra bakıyor. İster inanın ister inanmayın Malezya’daki İslami banka müşterilerinin çoğu gayrimüslimler” dedi. Smolo, İslami finansın büyüklüğünün 2 trilyon doların biraz üzerinde olduğunu belirtti.

VATİKAN BİLE MODELİ ARAŞTIRIYOR

2008 krizi sonrası Vatikan’ın bile İslami finansın model olarak araştırılması ve kullanılmasını tavsiye ettiğini belirten Vakıf Katılım Genel Müdürü İkram Göktaş, “Konvansiyonel tarafta bile İslami finans ve İslami finans prensiplerine bir ilginin olduğunu çok net söyleyebiliyoruz” dedi.

HELAL ÜRÜN PAHALI OLMAMALI

DÜNYA Helal Birliği Genel Başkanı Ahmet Gelir, helal ürünün daha pahalıya mal olan ürün anlamına gelmemesi gerektiğini ifade etti. Gelir, dünyadaki yarışta ucuz, kaliteli, bol üretebilen ürünlerin ayakta kalacağını kaydetti. Dinar Standarts Üst Yöneticisi (CEO) Rafi-uddin Shikoh da, küresel büyük markalar arasında helal markaların olması gerektiğini aktardı.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder